Система освітлення
Освітлення для вишуканих знімків

Освітлення є ключовим елементом, що створює настрій і передає ваш творчий задум під час фотографування чи зйомки відео. Представляємо деякі інструменти й прийоми, що допоможуть вам досягти професійної якості.

Провідне число спалаху

* Наявність продукту залежить від регіону.

Зовнішній спалах для зйомки на більших відстанях

Провідне число – це параметр, що визначає здатність спалаху висвітлювати віддалені об’єкти. Провідне число обчислюється як максимальна відстань від спалаху до об’єкта, помножена на відповідне число діафрагми (F): провідне число (GN) = відстань (м) x число діафрагми (F)

Наприклад, провідне число 60 (у метрах для показника ISO 100) означає, що об’єкт, розташований на відстані 15 м, буде добре освітлений, якщо використовуватиметься значення діафрагми F/4 (60 = 15 x 4). Якщо зменшити розмір діафрагми до F/8, то відстань зменшиться вдвічі, тобто спалах зможе висвітлити об’єкти, розташовані на відстані до 7,5 м (60 = 7,5 x 8). Збільшення параметра ISO дає результати, аналогічні використанню спалаху з більшим провідним числом.

Зовнішні спалахи

Спалах із відбиттям 
М’якші тіні й більша глибина

Хоча використання зовнішнього спалаху дає змогу покращити візуальну глибину знімків, зазвичай аналогічний результат простіше отримати шляхом відбиття світла зі спалаху на фотоапараті від однієї з поверхонь, як-от стіни або стелі. При цьому освітлення є природнішим і досягається додатковий об’єм зображення. Різниця між цими прийомами буває вражаючою, а завдяки розташуванню спалаху на фотоапараті можна максимально вільно переміщатися та працювати швидше. Крім того, у такий спосіб можна висвітлити більшу площу, що чудово підходить для групових фотографій.

Прямий спалах
ПРЯМИЙ СПАЛАХ
Відбиття від стелі
СПАЛАХ ІЗ ВІДБИТТЯМ
Відбиття від стелі

Спрямуйте спалах на стелю, щоб створити розсіяне м’яке освітлення для більш витончених і спокійних знімків, ніж під час використання прямого спалаху.

Прямий спалах

Прямий спалах

Відбиття від стелі

Спалах з відбиттям

Відбиття від стін

Якщо потрібно отримати м’які тіні довкола контурів об’єкта зйомки, можна налаштувати спалах так, щоб світло відбивалося від стіни. Цей прийом буде особливо виграшним у разі поєднання спалаху з певними типами освітлення в приміщенні.

Відбиття від стелі
ПРЯМИЙ СПАЛАХ
Відбиття від стін
СПАЛАХ ІЗ ВІДБИТТЯМ
Прямий спалах

Прямий спалах

Відбиття від стін

Спалах з відбиттям

Синхронізація спалаху
Високошвидкісна й повільна синхронізація спалаху

Щоб досягти ефекту нечіткого фону («боке») за яскравого освітлення, необхідно працювати з короткою витримкою та великим діаметром діафрагми. Якщо вам потрібен також заповнюючий спалах, це обмежить значення витримки й ви не зможете встановити більше значення для діафрагми. З високошвидкісною синхронізацією можна користуватися спалахом із будь-якою витримкою та встановлювати необхідні показники діафрагми.

Повільна синхронізація використовується, коли для висвітлення фонових елементів композиції в приміщенні або вночі потрібно знімати з довгою витримкою. Спалах висвітлює об’єкт, а затвор лишається відкритим ще деякий час, що дає змогу висвітлити також і фон. Завдяки цьому можна отримати збалансовані знімки, на яких добре освітлено як об’єкт, так і фон.    

Високошвидкісна синхронізація

[Ліворуч] Звичайний режим [Праворуч] Високошвидкісна синхронізація

Високошвидкісна синхронізація

Зазвичай заповнюючий спалах працює з довшою витримкою та потребує меншого діаметру діафрагми, що забезпечує чіткий фон. Високошвидкісна синхронізація поєднує коротшу витримку й великий діаметр діафрагми задля меншої глибини різкості.

Повільна синхронізація

Звичайний спалах належним чином висвітлює об’єкт зйомки, але фон залишається темним. Повільна синхронізація дає змогу добре висвітлити як об’єкт, так і фон.

Повільна синхронізація

[Ліворуч] Звичайний знімок [Праворуч] Повільна синхронізація

Зовнішній спалах
Керування співвідношенням освітленості для схеми з одним, двома й трьома спалахами

Використання кількох зовнішніх спалахів значно розширює можливості освітлення під час зйомки. Регулюючи співвідношення освітленості за допомогою інфрачервоного або радіозв’язку, можна легко встановити оптимальну потужність для кожного спалаху.

Один спалах: B

Один спалах
Один спалах

Робота з кількома спалахами підходить для більшої кількості знімальних ситуацій. Водночас з одним зовнішнім спалахом, віддаляючи головне джерело світла від осі фотоапарата, можна створювати глибокі знімки з цікавою грою тіней і обрисів. За рахунок відбиття спалаху досягається додаткове заповнення знімка світлом. Спалах на фотоапараті (A) використовується тільки для контролю, а зовнішній спалах (B) виступає основним джерелом світла для всієї сцени.

Два спалахи: B + C

Два спалахи
Два спалахи

Схема освітлення з двома спалахами забезпечує більшу гнучкість і контроль: їх можна встановити й налаштувати так, щоб досягнути оптимальної глибини різкості за рахунок підбору ідеального співвідношення основного й заповнюючого освітлення. Основний спалах (B) освітлює об’єкт зйомки збоку, а заповнюючий спалах (C) пом’якшує тіні й висвітлює фон. Порівняно зі схемою з одним спалахом об’єкт зйомки виразніший і краще виділяється проти фону. Як і в схемі з одним спалахом, спалах на фотоапараті (A) використовується тільки для контролю.

Три спалахи: B + C + D

Три спалахи
Три спалахи

Третій спалах забезпечує додаткову гнучкість, даючи змогу висвітлювати фон і виділяти контури об’єктів. У цьому прикладі основний спалах (B) освітлює головний об’єкт, а заповнюючий спалах (C) забезпечує пряме й широке освітлення фону. Третій спалах (D), у цьому разі контурний, випускає чіткий промінь, що висвітлює об’єкт із найбільш віддаленого від основного джерела світла боку, тож персонаж чітко виділяється на відносно яскравому фоні. Хоча освітлення на цьому знімку є рівнішим, ніж у попередніх прикладах, усі зняті об’єкти виразні та чітко окреслені. Спалах на фотоапараті (A) використовується тільки для контролю.

Спалахи, що можуть використовуватись окремо від фотоапарата

Радіокерування

Зазвичай інфрачервона синхронізація цілком підходить для зйомки на невеликій території з достатнім зовнішнім освітленням, де немає перешкод для сигналу. Проте радіосинхронізація забезпечує належне освітлення в більшій кількості знімальних ситуацій. Спалах Sony з вбудованим радіомодулем (HVL-F45RM) і бездротовий передавач/приймач рідіосигналу (FA-WRC1M/FA-WRR1) дають змогу легко налаштовувати складні схеми зйомки: щонайбільше з 15 спалахами, об’єднаними в п’ять груп (або три групи в режимі TTL) і розміщеними на відстані до 30 метрів від камери, і точно керувати роботою цих спалахів. Керуючі сигнали надходять на приймачі незалежно від освітленості, розташування приймачів або наявності перешкод. Радіозв’язок забезпечує найстабільніші результати в найрізноманітніших умовах зйомки.

Глибокі композиції
Глибокі композиції

Завдяки радіусу дії до 30 м спалах або передавач із вбудованим радіомодулем можна розмістити й синхронізувати так, щоб віддалені об’єкти або елементи фону освітлювалися найефективніше.

Надійні за будь-якої освітленості

Інфрачервоне керування може відмовити через яскраве сонце або інші джерела світла, що містять інфрачервоні компоненти. Натомість радіокерування працюватиме надійно за будь-якої освітленості.

Надійні за будь-якої освітленості
Зйомка за наявності перешкод
Зйомка за наявності перешкод

Перешкоди, що блокують сигнал пристроїв інфрачервоного керування, можна обійти за допомогою радіокерування. Система працюватиме надійно, навіть якщо ресивери розміщено за фотоапаратом або позаду об’єкта зйомки.

Бездротовий спалах із вбудованим радіомодулем і передавач/приймач

[1] HVL-F45RM (приймач або зовнішній спалах)
[2] FA-WRR1 (приймач) + сумісний спалах (зовнішній)
[3] FA-WRR1 (приймач) + студійний спалах (підключення через синхрошнур)
[4] HVL-F45RM (передавач або вбудований спалах)
[5] FA-WRC1M (передавач)

Світлодіодні спалахи
Додаткове освітлення для якісніших знімків

Вимк. / Увімк.

Додаткове освітлення для якісніших знімків

Для високоякісних знімків потрібне додаткове освітлення, яке можуть забезпечити ефективні й довговічні світлодіодні лампи. Вони спрощують фокусування й дають змогу знімати з меншими значеннями ISO.

Природний баланс кольорів

Світлодіодне освітлення без корекції нагадує сонячне світло. Тому можна легко отримати природний баланс кольорів, орієнтуючись на колірну температуру інших типів освітлення, що використовуються для зйомки.

Природний баланс кольорів

Вимк. / Увімк.

Неперервне регулювання яскравості

Вимк. / Увімк.

Неперервне регулювання яскравості

За допомогою відповідних настройок можна коригувати яскравість і співвідношення освітленості для досягнення бажаного ефекту й рівня деталізації зображення.